Digitale verktøy i klasserommet, en glede eller en byrde?

De siste årene har det skjedd stor forandring når det gjelder bruk av digitale verktøy i skolen hvor jeg arbeider. For noen år siden hadde vi tre pc-skap som inneholdt ca. 20 pc-er hver som skulle holde til rundt 300 elever på ungdomsskolen. Man måtte booke pc-skapene til timene på forhånd, be elevene
gå og hente pc-er der skapene sto, og når man endelig var klar til å starte pc-ene, så var det mange pc-er som ikke fikk logget på fordi forrige bruker hadde avsluttet feil. Dette stjal mye tid fra timene, og lærere og elever ble demotiverte til å bruke pc i timene. I tillegg var nettet på skolen veldig dårlig, og pc-ene ble stående å henge i lange tider. Ofte endte jeg opp med å anbefale elevene å bruke mobiltelefonene sine og sitt eget nett på mobilen til å hente informasjon. 




Etter hvert fikk vi flere pc-er, og det bestemt at alle i ungdomsskolen
skulle få hver sin pc. De får den utlevert når de starter på 8. trinn, og må ta vare på den ut ungdomsskolen. Dermed har hver pc samme bruker hele tiden så det det blir lett å koble seg til. Nettet på skolen har blitt forbedret, og i dag er elevene for det meste klare til å bruke pc på et øyeblikk når læreren ber dem bruke pc-ene. Dette har ført til at elevene bruker pc-ene sine i nesten alle fag. Uansett hvor elevene går, så er pc-en med.

Og nå høres det jo ut som at alt er fryd og gammen. Ha ha, ned da. Nå har vi andre utfordringer.Til tross for at det er nyttig med digitale verktøy i klasserommet vil jeg også si at det kan være en konkurrent til under-visningen. Dersom ikke læreren er oppmerksom kan elevene plutselig sitte og spille spill eller se på filmer på youtube når de skal sitte og jobbe. Det er også lettere å kommunisere med hverandre mens man sitter å jobber. Dette på godt og vondt. Blant annet er det en chatfunksjon i OneNote, og dersom det kommer meldinger mens eleven sitter og skriver så er det lett å bli avsporet. Foreløpig har jeg ikke funnet noen god løsning for denne utfordringen, så om noen har noen gode tanker rundt dette, så hører jeg gjerne om det 😊 

Bilderesultat for digital studieteknikk. hvordan lære i informasjonssamfunnetHva bruker vi så pc-ene til i norskundervisningen? Er det slik at penn og papir har blitt byttet ut med pc og word? Marianne Hagelia har skrevet den nyttige boka Digital Studieteknikk hvor hun blant annet sier at skolen bruker teknologi i skolen for å erstatte arbeidsmetoder som vi før gjorde uten de digitale verktøyene (2018, s.11). Før fant vi informasjon i leksikon, i dag søker vi på nettet. Tidligere skrev vi med penn og papir, i dag bruker vi et tekstprogram. Vi har brukt overhead i mange år, mens vi nå bruker powerpoint. I boka setter hun fokus på hvordan man kan lære på en mer funksjonell måte ved hjelp av de digitale verktøyene. 

A OneNote notebook called Physical Science 9A on two smart phones and two tablet computers showing a lesson about linear graphsEt av de verktøyene jeg har brukt i min undervisning er OneNote. OneNote er utformet som en ringperm. I norskfaget har jeg delt mappene inn etter emner hvor jeg kan legge ut informasjon til elevene. Eksempel på emner er: Sammensatte tekster, eventyr, å presentere muntlig, å skrive artikler etc. Disse sidene er det kun jeg som kan redigere, mens elevene kan lese dem, klikke på linker som jeg har lagt ut, og de kan kopiere fra den til sine egne sider. Disse sidene blir altså ikke brukt til noen produksjon fra elevenes sider. I tillegg til disse sidene har elevene egne sider hvor bare den enkelte elev og læreren kan lese og redigere. Sidene kan brukes til å lage sammensatte tekster akkurat slik de sidene jeg har laget hvor elevene ikke kan redigere. Til slutt har vi sidene som er ment til samarbeid. Disse sidene er kanskje de som er mest nyttige i norskfaget, men som også muligens blir minst brukt. En idé om hvordan OneNote kan brukes i norsktimene ligger i blogginnlegget: Å skrive blogg i klassen

Det finnes veldig mange programmer og verktøyer en kan bruke i norskundervisningen. Hvilke programmer har du brukt som lærer eller elev?






Kommentarer

  1. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å skrive blogg i klassen

Literacy