Å skrive blogg i klassen

Her vil jeg komme med et forslag til hvordan man kan ha fokus på digitale ferdigheter i norsktimene ved å skrive blogg. 

Noen av målene i norsk k06 er: 

- skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder
planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium
 (https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn


I klassen blir elevene satt sammen to og to. De skal søke etter forskjellige type blogger på nettet for å se hvordan de er bygd opp. De blir blant annet fortalt at de kan sjekke ut: https://blogg.no/ Videre kan de diskutere hva de liker og ikke liker og begrunne det til hverandre. 


Så skal de lage sin egen blogg. På 

samarbeidsområdet er det laget en side for hvert par. De har da tilgang til å jobbe sammen på samme side. Siden skal inneholde tekst, bilder og linker. De kan selv velge tema. Den kan også inneholde film eller lydfiler. OneNote gjør at elevene kan bruke pc-ene til å ta bilder med og bildet kan legges direkte inn på siden de er på. i tillegg kan man også lage lydfiler og film på samme måte. På slutten av bloggen skal de lage et skjema hvor andre elever kan komme med kommentarer til bloggen. Dette at man kan skrive sammen, til og med når man sitter hjemme og jobber med hjemmearbeid i hvert sitt hus, poengterer Hagelia i Digital Studieteknikk som en av fordelene med web 2.0-teknologien (2018, s. 14). Henning Fjørtoft nevner også dette med at når skriving skjer i et større fellesskap, og det skjer innenfor de forutsetningene man har, vil det øke skrivekompetansen (2016 s. 178). 

Neste skritt er tilbakemelding. Nå skal elevene lese hverandres blogger. Ifølge Fjørtoft utvikler elever mer skriveglede når de føler at skrivingen har et autentisk publikum og at skrivingen har et meningsfylt formål (2016, s. 179). De skal lese minst to blogger hver, og disse blir trukket. De bloggene de har fått i oppdrag å lese skal de kommentere, og de skal bruke "two stars and a wish" dvs at de skal kommentere to ting som er positivt i bloggen, og komme med et forslag om hva som kunne vært gjort annerledes. De kan også stille spørsmål til det som står i bloggen. Dersom de ønsker kan de kommentere flere enn dem som de har trukket. Læreren går også inn og kommenterer alle innleggene. 

For noen er denne type aktivitet veldig givende. De får brukt sin kreativitet og kan velge å skrive om ting som interesserer dem. Henning Fjørtoft kan fortelle at "elever utvikler skriveglede når de opplever at skriving i skolen har et autentisk eller meningsfylt formål"(Norskdidaktikk, 2014, s. 179). I denne oppgaven skriver elevene for at andre elever skal lese det de skriver. Da legger en mer arbeid i det som skal produseres. 

Det er noen fallgruver her som lærer må følge med på. Før en starter prosjektet må læreren tydeliggjøre regler for skrivingen. En må også snakke om kildekritikk og plagiat. Elever kan noen ganger begynne å skrive ufine ting blant kommentarene og de kan også ødelegge det andre har skrevet. Mens elevene arbeider må derfor læreren følge godt med. Elevene trenger også underveisvurdering av læreren. 

Er det noen som har brukt andre programmer for å bruke blogg i skolen? Jeg har tidligere brukt Kidblog, og synes at denne også er god. Grunnen til at jeg valgte OneNote nå, er at denne er det lettere for meg å styre tilgangen til. 

Ha det gøy med OneNote og Blogging😀

Kommentarer

  1. Hei!

    Godt forslag til hvordan man kan bruke blogg i undervisninga. Veldig fint at du både viser til kompetansemål og hvordan man praktisk kan gjennomføre :) Selv har jeg bare erfaring fra norskopplæring for innvandrere, men i høst blir det vanlig ungdomsskole. Siden jeg ikke har noen erfaring derifra, hvor lang tid tror du at du ville brukt på et slikt opplegg?

    Takk for svar!

    Mvh. Heidi Råken (https://norsktimen2.wordpress.com/2019/02/22/pear-deck-i-norskundervisninga/)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville nok latt dem få timene i en uke til å lage innlegget, og så bruke noen timer uka etter til å kommentere. I den norskgruppa jeg har nå prøver jeg å ikke gi noe særlig lekser, men at vi jobber mest på skolen, da er det lettere for meg å gå rundt og veilede. Vi skrev nettopp filmanmeldelse, og da brukte de 3 skoletimer til å skrive teksten, men hadde da hatt muligheten til å lete opp fakta og skrive notater til filmen da vi så veiviseren.

      Slett
  2. Takk for gode tips til hvordan man kan bruke blogging i undervisningen. Jeg må innrømme at jeg har vært skeptisk til bruk av sosiale medier i undervisningen, men jeg begynner å skjønne at mitt bilde av blogg er for preget av "rosablogguniverset", og at konseptet blogg inneholder mange flere muligheter enn det. Jeg synes blogging høres ut som et godt redskap når man "skriver for å lære", dvs når man skal gjøre informasjonen fra undervisningen til sin egen læring, når man skal samarbeide med andre, eller gi uttrykk for egne meninger. Men hva når man skal "lære å skrive"? Elevene skal jo lære seg å skrive et bredt utvalg tekster, som fagartikkel, nyhetsartikkel, søknad, leserinnlegg, formelle brev osv, for å nevne noe. Her er det jo ganske mange formkrav til teksten, og eleven kan ikke forme den som han eller hun vil. Det er også krav til språk som kan avvike med den personlige bloggstilen. (Her kommer mulighens mine rosablogg-fordommer inn igjen...) Jeg kan ikke se at blogging gjør dette arbeidet med autentisk? Noen som har tips å komme med her?

    SvarSlett
  3. Jeg likte undervisningsopplegget! Har elevene noen føringer på hva de kan skrive om? Jeg ser Hanne også lurer på det samme. I tillegg lurte jeg på en annen ting: Hva gjør du med vurdering? Får elevene vurdering på dette? Hvis ikke, hva er dine tanker om innsats med og uten vurdering? Er det slik at elevene gjør mer innsats hvis de vet det blir vurdering på det, eller er blogging såpass morsomt at de bruker mye tid og krefter på det selv om de ikke får vurdering?

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjemaet med to stjerner og ett ønske er vel en form for vurdering? Det samme kan man sikkert regne lærerens kommentarer som. Ikke all vurdering trenger være av den formelle sorten.

      Slett
    2. Ja, jeg er enig. Jeg tror vi trenger flere vurderinger som er gode tilbakemeldinger enn summativ vurdering i form av et tall.

      Slett
  4. Inspirerende blogginnlegg, både leservennlig (layout, bruk av tekst/bilder o.l.) og nyttig! Liker spesielt hvordan du trekker frem pensumslitteraturen, med tanke på nytten ved bruk av digitale verktøy - som blogging. At et autentisk publikum kan gi skriveglede, kan gi bloggkritiske lærere noe å tenke på. Eksemplifiseringen av et undervisningsopplegg gir gode ideer til andre lærere.

    SvarSlett
  5. Hvordan ville dette undervisningsopplegget sett ut som modulplan?

    SvarSlett
  6. Ser ut som et flott opplegg. Det er sikkert anvendbart på alle aldersnivåer, men hvilket aldersnivå har du brukte det? Eller evt. tenkt å bruke det på?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, enig i at dette kan brukes på flere alderstrinn. Jeg har tenkt til å bruke det på 8. trinn, og har nå bestemt meg for å bruke dette i moduloppgaven

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Literacy

Digitale verktøy i klasserommet, en glede eller en byrde?