Jeg, norsklærer?
Hvem er jeg, og hva driver jeg med? Ja, det er gode spørsmål som kan svares på forskjellige måter avhengig av hvilken vinkling man tar, men la meg forsøke å gjøre det så enkelt som mulig 😁
Først av alt, la meg presentere meg med personalia. For tiden er jeg kjent under navnet Elisabeth Eriksen, til tross for at mitt fulle navn er Marie Elisabeth Eriksen. Tidligere har jeg hatt Taraldsen som pikenavn og Rui som etternavn i nesten 20 år i et tidligere ekteskap. Jeg har levd et halvt århundre, og i 2018 bestemte vi oss for at vi var lei av å bo i byen, så da flyttet vi ut på landet, nærmere bestemt til Dalene i Greåker som er i Sarpsborg kommune. Selv om jeg bor her ute på landet, jobber jeg på Verket Skole i Moss hvor jeg vokste opp.
En viktig del av å være meg har vært å være mamma. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 20 år, og bestemte meg for at jeg ville vie tiden min først og fremst til barna mine. Flere kom det etterhvert, og det endte opp med syv barn i løpet av 18 år. Senere har jeg også vært så heldig å få to kjempesøte bonusdøtre og en fostersønn.
Etter at jeg fikk barn nummer seks begynte jeg å jobbe som spansklærer seks undervisningstimer i uka fordelt på tre dager i uka. Med tiden økte størrelsen på stillingen, og det å jobbe som lærer ble også en viktig del av livet mitt. I alle år som jeg har jobbet som lærer har jeg alltid undervist som spansklærer, og derfor tittelen på denne bloggen. Jeg har liksom alltid vært kjent som spansklæreren uansett hvilke fag jeg underviser i. Gjennom denne bloggen ønsker jeg å kjenne på en identitet som norsklærer også.
For en del år tilbake tok jeg 30 studiepoeng i Nordisk språk og litteratur ved NTNU. Modulene Nordisk språk - moderne, Nordisk språk - historie og Nordisk språk - litteraturhistorie ble gjennomført, og da tenkte jeg at siden man kun trengte 30 studiepoeng for å undervise i ungdomsskolen, så skulle jeg gi meg der. I 4 år har jeg undervist i norsk, men de siste tre årene har jeg mest blitt brukt i engelsk og spansk, så da ble det stille på norsksiden en stund. Nå som det har kommet et krav om 60 studiepoeng i norsk for alle som skal undervise i norsk, har jeg et sterkt ønske om å ikke miste kompetansen min i å undervise i norsk, og derfor startet jeg høsten 2018 med å ta modulen Teori, sjanger og retorikk gjennom NTNU, samtidig som at jeg igjen begynte å undervise i norsk. Nå i disse dager starter jeg på siste modul som er Norsk 2.0: Nye perspektiver på norskdidaktikk. Norskdidaktikk handler om kunsten å undervise i norsk, som tar for seg "kunnskap om sammenhengen mellom undervisningens gjennomtenkning, planlegging, gjennomføring og evaluering" (https://snl.no/didaktikk). Jeg tror at av alle modulene jeg har vært gjennom, er dette den modulen jeg gleder meg mest over. Dette er faget som går rett inn i klasserommet og skal gjøre meg bevisst på hva jeg driver med og ikke minst hvordan jeg kan mer føle meg som norsklærer.
Så spennende. Du hjalp meg mye da vi studerte spansk sammen. Det glemmer jeg aldri. Mil gracias. Lykke til med norskstudiene.
SvarSlettVi skal gjøre vårt ytterste for at du skal bli den norsklæreren du ønsker å være. Det som slår meg mest når jeg leser alle presentasjonene, er hvor sammensatt og uforutsigbar en karrierevei er. Og at noen da velger norsk som videreutdanning er ganske fantastisk. Og kanskje er spansklæreren inn i deg ikke så langt unna norsklæreren :)
SvarSlett